تصویرسازی چیست
تصویر سازی (فتومونتاژ) ، در اغلب موارد ( البته نه منحصرا) فعالیتی تجاری است
و پاره ای از مواقع به عنوان جزیی از نهاد تجاری بزرگ تر و یا مؤسسه و بنگاه تولید
انبوه عمل میکند تصویر سازی فصل مشترکی از گرافیک دیزاین ، هنرهای زیبا و دیزاین
تعاملی (interactive design ) است که دامنه گسترده ای از فعالیت های خلاقانه
را شامل می شود :” تصویر سازی برای روزنامه و مجله ، تبلیغات و بسته بندی محصول ،
کتاب کودکان و بزرگسالان ، فرم های کوچک و بزرگ در گرافیک متحرک و انیمیشن و
نیز تصویرگری (imagery ) کتب مصور و رمان های تصویری .” تصویر ساز ی اخیرا فعالیت در
شاخه های غیر سنتی ای ( رسانه های غیر جاپی ) را نیز در بر گرفته است : شاخه هایی
چون تولید اسباب بازی و دیزاین منسوجات ، تصویرگری برای صفحه نمایش
(فیلم های انیمیشن ،کارتون های اینترنتی ، گرافیک موبایل ) و نیز اشکال
خیابانی دیزاین همچون تصویرگری برای اسکیت بورد ، عکس برگردان و گرافیتی ،
گرچه تصویرسازی به لحاظ تاریخی در بستر واژگان به حیات خود ادامه میداد و
وابسته به متن بود ، لیکن در سال های اخیر و به واسطه روند رو
به رشد فرهنگ بصری ، از اصولی مستقل برخوردار شده است .
انواع تصویرسازی
تصویر سازان هر ابزاری را که تاریخ هنر در اختیار می گذارد به خدمت میگیرند .
ابزاری که می تواند شامل رنگ روغن ، آبرنگ ، تمپرا ، اچیگ ، سبک اسکرین ،
گراوود ، کولاژ ، اسکرج بورد ، قلم و مرکب ، مجسمه سازی مدیم های قابل قالب
ریزی و ابزارهای دیجیتال همچون illustrator ، Photoshop ، flash ، شود.
تصویرسازان چه به لحاظ تاریخی که نسبت به محصولات خلاقانه بی تفاوت بودن
تصویر سازی (فتومونتاژ) ، چه در زمان حال که برای تاثیر گذاری از مدیم های موقتی و غیر قابل بایگانی
سود میجویند همواره به ابژه ای که می آفرینند همچون اثری که قابل ارائه در گالری هاست می نگرند .
در هر حال تصویرسازان اثرشان را با همان حساسیتی که سفارشات کاری را انجام می دهند
خلق می نمایند ، با این تفاوت که اثر آنها به جای آن که به واسطه تخیل و احساس
مسئولیت شان نسبت به مشتری ساخته شود ، از معنویات درونی تصویر ساز بهره میبرد .
رسانه ، دستمایه و ایده ای که مورد استفاده قرار می گیرد هر چه بهتر انتخاب شده باشد ،
تصویر سازی امکان بیشتری می یابد تا مخاطب را با جهانی مواجه کند
که پرتو تازه ای بر آن تابیده و یا اساسا او را وارد سپهری تازه سازد .